BE284CEC-9CF9-4401-904C-1EE12277A6E3Created with sketchtool.
Case StudyO násKariéraBlogKontakt
EN
BDDBD294-21A3-48E0-81AB-A0093FE020FECreated with sketchtool.BE31570C-F296-4603-A2F5-E7EBFB125B13Created with sketchtool.D8261C80-9674-40FD-815E-F152E1B3145ECreated with sketchtool.

Rozšířená realita (AR) v reklamě a marketingu

Martin Stellmach

02. červenec 2020

Design

Je nepopiratelné, že se ke značkám pojí určité emocionální pouto. Lidé si ho vytvářejí prostřednictvím nejrůznějších vjemů – především díky zraku, sluchu. Příkladem může být TV přenos nebo digitální video. Technologie se však neustále vyvíjejí a tak přichází na scénu i takzvaná rozšířená realita (AR).

Je to právě ona, která má potenciál výrazně oživit a pozvednout marketingovou kampaň tím, že vyplní chybějící prvky aktuálního marketingu, které více propojí emoce a interakci zákazníka se značkou.

Na druhé straně nástroje AR, jako je kupříkladu možnost sběru dat o uživatelích, jsou cenným zdrojem informací o skupině zákazníků, jako je pohlaví, délka interakce nebo jaké prvky uživatele nejvíce zaujali.

Podle předpovědí IDC z roku 2019 mají celosvětové výdaje na AR do roku 2023 dosáhnout výše až 160 miliard USD. Je tedy nesmírně lákavé dostat se na palubu s trendem dříve, než se zvedne laťka v oblasti kvality příliš vysoko.

Je tedy poměrně lákavé přijít s touto technologií nyní, protože její celkové možnosti se budou dále rozvíjet a naskočit do rozjetého vlaku bude tak výrazně náročnější z hlediska komplexity. Náklady na AR se přitom od doby uvedení technologie na trh výrazně snížily, spolu s možností vytváření AR objektů pomocí Google nástrojů a dalších aplikací třetích stran.   

Co je rozšířená realita (AR)?

Pamatujete si Matrix nebo Blade Runner, když hlavní hrdina vidí věci, které jsou v abstraktní rovině? Nyní se rozšířená realita netýká už jen filmů nebo počítačových her. Dovedou ji do každodenního života začlenit i oblíbené smartphony, které se staly „prodlouženou rukou“ člověka. Každý z nás už si určitě vyzkoušel v různých aplikacích, jak by mu slušely kočičí uši nebo například vousy.

Prvním velkým průlomem pro AR byla hra Pokémon GO. Ta byla uvedena v roce 2016 s funkcí, která umožňuje hráčům zobrazit virtuálního Pokémona přímo před nimi. Pokud si do vyhledávače zadáte pojem rozšířená realita (AR), najde vám spoustu ukázek, jak využití AR uplatnit v praxi. Důležité je si specifikovat, jakých cílů chce s AR dosáhnout.

alt

Chcete pro svou značku, produkt nebo řadu produktů vyvinout kultovní zážitek? Pokud ano, možná je na čase popřemýšlet o tom, jak můžete co nejvíce zužitkovat dosavadní zkušenosti s AR. Může to být náročné v případě, že kampaně závisí na tom, zda si zákazníci stáhnou aplikaci.

Místo toho však můžete zvážit začlenění kampaní do veřejného prostředí – pomocí obrazovek nebo zrcadel AR, jako to udělala například Pepsi v kampani Monster Mirror v roce 2014. Pepsi nainstalovala zrcadlo AR s technologií rozpoznávání obličeje na toaletách londýnského kina. Návštěvníci kina byli šokováni a okamžitě měli příběh, který byl jako dělaný na sdílení na sociálních sítích – když se podívali do zrcadla, viděli totiž místo sebe zombie, strašidelného klauna nebo vlkodlaka.

Reklama - Monster Mirror by Pepsi Max

Existuje několik dalších příkladů použití rozšířené reality pro reklamu.

Je vaším cílem usnadnění nákupů po interakci s AR v reklamních kampaních? Pokud ano, budete muset zvážit, jak integrovat zkušenost s AR s vašimi on-line a tradičními obchodními kanály. To dělá například řetězec IKEA a to již od roku 2013, aby pomohla svým zákazníkům se doslova ponořit do rozsáhlého katalogu značky.
IKEA Place je nejnovějším experimentem AR v IKEA, který uživatelům umožňuje vizualizovat zvolený nábytek nebo doplňky v jejich domácím prostředí.

Reklama - Say Hej to IKEA place

Reklama na rozšířenou realitu v InStore

Produkt AR je navržen tak, aby usnadňoval zapojení zákazníků pomocí dynamického digitálního obsahu a zvyšoval návštěvnost v obchodech.

Reklama - AR in Tyllis Retail store

Nebo co třeba přiblížit lidem top destinace ve světě nebo v ČR? AR umožňuje vytvořit portál, do kterého pomocí telefonu vejdete a ocitnete se přímo v místě, které si můžete prohlédnout. Zároveň vám ukáže možnost levného ubytování nebo dobrého jídla.

Reklama - AR Travel portal

Reklama s rozšířenou realitou s využitím CLV

Huawei se spojila s JCDecaux Slovakia a zahájila kampaň #AR. Když se kolemjdoucí přiblížili k obrazovce na zastávce veřejné dopravy, zvedlo se hejno motýlů do vzduchu a odhalilo tak nový mobilní telefon P20 Pro.
Huawei's AR with JCDecaux

Reklama s přímým zapojením produktu

Jedná se o rozšířené realistické zážitky, které oživují svět kolem nás.
Reklama - AR with Fanta

Jsou zákaznici připravení na AR? A jste připravení vy?

Základem je stanovení cílů, tedy vědět proč a jak AR technologii využít.

Studie GlobalWebIndex z roku 2018 zjistila, že 65 % spotřebitelů v USA a Velké Británii je již o AR informováno. Více než třetina uživatelů AR se také domnívá, že její potenciál spočívá v odvětví reklamy a marketingu.

Zákazníci jsou pravděpodobně připraveni komunikovat s vaší značkou prostřednictvím AR, a ačkoli funkce mobilního zařízení mohou zůstat omezujícím faktorem, jedná se o dočasný problém. Jedno je jisté, nyní vaše AR reklama dosáhne poměrně velkého WoW efektu, zatímco za pár let se bude jednat o běžně využívanou technologii.

Martin Stellmach

Aktuální trendy ve fotografii

16. červenec 2020

Pokračovat ve čtení

Největší chyby při úpravě fotek

Jak pracovat při focení s lidmi

10. březen 2020

Je čas se seznámit

Přijďte na kafe

phone.inline
Zavolejte

nebo

mail.inline
Napište

Kontakt

info@worldofonline.cz+420 732 616 864

Sídlo

World of Online, s. r. o.

Na Květnici 1708/18

Praha 4, Nusle, 140 00 Česká republika

© 2020 World of Online, s. r. o. All Rights Reserved.