BE284CEC-9CF9-4401-904C-1EE12277A6E3Created with sketchtool.
Case StudiesO násKariéraBlogKontakt
EN

Co je generace Z a proč je pro marketing důležitá?

04. červenec 2022

Social media marketing

Generace Z, Gen Zers, Zoomers či Digitální domorodci. Všechny tyto názvy označují skupinu lidí narozených mezi lety 1995 a 2010. Zoomeři jsou známí životem online. Jak se tato generace projevuje? Kde utrácí? Čím je pro marketing zajímavá? Proč a jak bychom se na ni měli zaměřovat? Vše podstatné se dozvíte v tomto článku.

Generace Z je společný název pro skupinu lidí narozených mezi lety 1995 a 2010, i když různé zdroje uvádí toto rozmezí trochu odlišně. Jinak nazývaní Zoomers, nebo česky také digitální domorodci, je generace, která je známá životem online. Narodili se v době, kdy chytré telefony a dostupnost internetu je samozřejmostí kdekoliv a kdykoliv. Nejsou a nikdy nebyli omezeni na domácí počítač. Moderní technologie a sociální sítě jsou pro ně přirozeným prostředím jak ke komunikaci, tak k nakupování. Jako cílová skupina v oblasti online marketingu jsou nepostradatelní. Tvoří okolo 26 % celkové populace.

Jak tato cílová skupina přemýšlí a jedná?

Oproti předešlé generaci, Gen Z obecně více tíhne ke vzdělání, jsou empatičtí a celkově hodně řeší mezilidské vztahy.  Často se staví proti rasismu a naopak se hlásí k podpoře LGBT+ komunity, ke které se hlásí přibližně 20 % lidí z generace Z. To je asi dvakrát více, než u předchozí generace.

Z průzkumu vyplývá, že obecně chce Gen Z nakupovat od značek, kterým mohou důvěřovat. Přibližně 65 % těchto lidí zkoumá pozadí produktů před zakoupením a 63 % dá na doporučení svých přátel raději, než od jakýchkoliv jiných zdrojů. Pouze 36 % však říká, že cítí loajálnost k nějaké značce. To nasvědčuje tomu, že jde o téměř nezorané marketingové pole. 

Etika businessových praktik a udržitelnost je to, co převážně od značek očekávají. 73 % dotázaných zástupců této věkové kategorie je ochotných platit více za ekologicky udržitelné produkty a 54 % by za takové produkty bylo ochotno platit až o 10 % více. Zoomeři jsou naopak připraveni přestat nakupovat od značek v případě skandálů, projevů rasismu nebo homofobie (přibližně 80 %).

Značky a marketingové agentury, které o tuto generaci nechtějí přijít, by se měly soustředit na hodnoty, které jsou pro Gen Z zásadní ve vztahu ke značkám.

A kde Zoomery najdeme?

V online světě se vyskytují téměř všude, ovšem nejpopulárnějšími platformami u této generace jsou bezkonkurenčně Snapchat, TikTok a Instagram. Konkrétně TikTok, extrémně rychle narůstající platforma, je prostředím, ve kterém se ti nejmladší cítí jako doma. Podle expertů jde o nejpřímější marketingovou cestu, jak zasáhnout právě generaci Z. Asi 37,3 milionu uživatelů TikToku jsou potenciální zákazníci právě v této věkové kategorii.

Stále více značek si tento fakt začíná uvědomovat a zapojuje TikTok do svých marketingových strategií. 

Co Zoomeři kupují a kdo to platí?

I přesto, že velká část Gen Z není ještě zletilá a často nekupují produkty přímo, mají vliv na to, co kupují jejich rodiče a příbuzní.

Dále je nutné přemýšlet i o těch nejmladších tak, že v dohledné budoucnosti budou všichni z této generace ve věku plnohodnotných a samostatně uvažujících zákazníků. 

Jak za produkty utrácí (globálně utratí 143 miliard dolarů ročně sami a 127 miliard dolarů za ně ročně zaplatí členové rodiny) a v jakých sektorech nakupují, ukazuje i následující tabulka.

Za co generace Z utrácí a kdo za to platí.

Co z toho plyne?

Mějte kvalitně fungující a dobře nastavené sociální sítě pro váš business. Pokud to není ve vašich interních kapacitách, investujte do marketingové agentury, která trendy sleduje, zpracovává a aplikuje za vás. Vytvářejte kampaně, které se zaměřují i na ty nejmladší a vychovávejte si své zákazníky ještě dříve, než se jimi mohou stát. 

Zdroje:

https://www.mckinsey.com/industries/consumer-packaged-goods/our-insights/true-gen-generation-z-and-its-implications-for-companies

https://truelist.co/blog/generation-z-statistics/

https://www.socialmediatoday.com/news/how-gen-z-relates-to-brands-infographic/625422/

https://www-statista-com.unyp.idm.oclc.org/statistics/977680/how-generation-z-shoppers-use-smartphones-in-store-worldwide/

https://www.emarketer.com/content/more-us-gen-zers-now-use-tiktok-than-instagram







Algoritmus na Instagramu aneb na co si dát pozor

09. červen 2022

Pokračovat ve čtení

Český jazyk jako nástroj pro budování značky

30. červenec 2020

Community management za hranicemi brandových kanálů

02. březen 2022

Je čas se seznámit

Přijďte na kafe

Ozvěte se nám

Kontakt

info@worldofonline.cz+420 775 023 220

Sídlo

World of Online, s. r. o.

Na Květnici 1708/18

Praha 4, Nusle, 140 00 Česká republika

© 2022 World of Online, s. r. o. All Rights Reserved.