BE284CEC-9CF9-4401-904C-1EE12277A6E3Created with sketchtool.
Case StudiesO násKariéraBlogKontakt
EN

Algoritmus na Instagramu aneb na co si dát pozor

09. červen 2022

Social media marketing

Od té doby, co se na Instagramu nezobrazují příspěvky chronologicky se všichni snaží vyzrát nad algoritmem. V tomto článku se podíváme na to, jak aktuálně algoritmus funguje a probereme také tipy, jak maximalizovat organický dosah vašich příspěvků.

Co je algoritmus?

Algoritmus na Instagramu je směs faktorů, na základě kterých se Instagram rozhodne, který obsah uživateli upřednostní a který naopak ne. Často se o algoritmu bavíme jako o strašákovi. Jde ale pouze o systém, který váš obsah ohodnotí tak, aby mohl každému uživateli zobrazit to, co je pro něj nejrelevantnější a nejzajímavější. 

Když Instagram začínal, všechny příspěvky se řadily chronologicky. Jak ale počet uživatelů a tím i příspěvků narůstal, uživatelé už neměli možnost si je všechny v jeden den prohlédnout. Do roku 2016 dokonce uživatelé přicházeli o 70 % příspěvků, včetně 50 % příspěvků jejich blízkých přátel. Proto Instagram přišel s řešením - algoritmus, který seřadí příspěvky podle toho, co vás zajímá.

Jak funguje?

I když se často vyjadřujeme o algoritmu v jednotném čísle, je nutné ho chápat jako soubor faktorů, spíše než jeden nástroj. A co ten záhadný algoritmus tedy dělá? Pokaždé, když uživatel otevře Instagram, algoritmy okamžitě projdou veškerý dostupný obsah a rozhodne, co se vám zobrazí a v jakém pořadí. A na základě čeho se rozhoduje? Vyhodnocuje, jak moc chce daný uživatel vaše příspěvky sám vidět. Feedové posty a Stories, Reels i záložka Prozkoumat mají každý svůj vlastní algoritmus. Každý přizpůsobený tomu, jak danou část Instagramu uživatelé používají. 

Ve Feedu a Stories se algoritmus řídí informacemi o vás i zveřejněném příspěvku - jak s ním uživatelé interagují, jak často interagují s vámi. Ale také se řídí tím, jaké jsou zájmy vašich sledujících a zda váš příspěvek do těchto zájmů zapadá. 

Podobné je to také v záložce Prozkoumat, kde se Instagram snaží vyhodnotit obsah, který by se uživatelům mohl líbit na základě jejich předchozích interakcí. A obdobně to funguje také u Reels, kde se k faktorům navíc přidává použitá hudba nebo obsah videa.

Nedávno však Instagram (znovu) představil chronologický feed, na který se žádná algoritmová pravidla nevztahují.  Na druhou stranu, tento typ zobrazení není výchozím nastavením a uživatelé se na něj musí ‚‚prokliknout‘‘. Protože většina uživatelů zapne Instagram několikrát za den, není příliš pravděpodobné, že by si pokaždé nastavení změnili.

A protože Instagram už jednou od chronologického feedu upustil, je možné, že lidem algoritmus vyhovuje. A proč? Algoritmus nastaven přesně tak, aby uživatele daná aplikace bavila a tak na ní strávili co nejvíce času.

Jak tedy nad algoritmem vyzrát?

Instagram je stále především vizuální platforma. V první řadě je tedy nutné se zamyslet nad tím, co se líbí vašim sledujícím a jaký obsah na Instagramu vidí nejraději. Jaké vaše příspěvky mají největší úspěch? Kterým se naopak vůbec nedaří? Podle toho pak přizpůsobte další post plán. A nebojte se zkoušet nové nápady a trendy - kdo nic nezkusí, nic nezkazí. 🤷‍♀️

Kromě zaměření se na obsah určitě stojí za zmínku i pár tipů a triků, které vám v úspěšnosti příspěvků také nepochybně pomohou:

Originalita

Na Instagramu funguje hodně profilů, které slouží pouze pro přesdílení obsahu jiných tvůrců. To se Instagramu nelíbí. Podle Instagramu by příspěvky s obsahem, který jste odněkud převzali měly mít menší dosah než ty, které od nuly vytvoříte. Soustřeďte se tedy na svou vlastní tvorbu. Jasně, že příležitostné přesdílení příspěvku vašich zákazníků nebo dobré recenze ničemu neuškodí. Nemělo by se ale jednat o základní stavební pilíř vašeho obsahu. 

Pusťte se do tvorby Reels

Využijte příležitost a zařaďte do svého content plánu Reels. Reels jsou stále poměrně novým formátem na Instagramu. A jelikož platforma právě klade velký důraz na video obsah, tomuto formátu se v algoritmu daří.

  • Tip! Nerecyklujte videa označená logem TikTok (nebo jakýmkoliv jiným). Instagram upozornil, že takovýmto videím sníží dosah.

Doba postování

Zveřejňujte příspěvky v době, kdy jsou na platformě i vaši sledující. Přestože existují výzkumy, které vám řeknou, kdy jsou uživatelé jednotlivých platforem nejvíce aktivní, nespoléhejte se na tato čísla. Místo toho se podívejte na insights u vašich příspěvků. 

Interaktivní posty

Zakončete copy příspěvku otázkou, vyzvěte k akci. Instagram si interakcí všímá a čím více s vaším příspěvkem budou uživatelé interagovat, tím více se jim váš obsah bude zobrazovat.

Méně je více

Šéf Instagramu prozradil, že Instagram také limituje kolikrát za den vidíte příspěvky od jednoho uživatele. Taktika čím víc příspěvků, tím větší pravděpodobnost, že se sledujícím ukážou tedy nefunguje. Soustřeďte se spíše na pravidelnost, konzistentnost a kvalitu než na samotný počet příspěvků. 

A pokud je toho na vás moc a nechcete každý den vyhledávat novinky a změny v algoritmu, ozvěte se nám, rádi vám pomůžeme.

Zdroje:

https://about.instagram.com/blog/announcements/shedding-more-light-on-how-instagram-works

https://about.instagram.com/blog/announcements/favorites-and-following


Český jazyk jako nástroj pro budování značky

30. červenec 2020

Pokračovat ve čtení

Co je generace Z a proč je pro marketing důležitá?

04. červenec 2022

Community management za hranicemi brandových kanálů

02. březen 2022

Je čas se seznámit

Přijďte na kafe

Ozvěte se nám

Kontakt

info@worldofonline.cz+420 775 023 220

Sídlo

World of Online, s. r. o.

Na Květnici 1708/18

Praha 4, Nusle, 140 00 Česká republika

© 2022 World of Online, s. r. o. All Rights Reserved.